de Babylonische spraakverwarring - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Lisanne Buurman - WaarBenJij.nu de Babylonische spraakverwarring - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Lisanne Buurman - WaarBenJij.nu

de Babylonische spraakverwarring

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

20 September 2015 | Spanje, l'Alfàs del Pi

Het is kwart over 8 's ochtends. Ik kom box 12 binnengelopen. Ik begroet de patiënt in het Spaans, maar ik zie een fronsende blik. Vervolgens probeer ik het in het Duits, Engels en Frans. Dan zie ik op z'n dossier de naam Jan staan. 'O, nou dat kan niet missen. Gewoon Nederlands dus, goedemorgen!'. Hij lachte me een klein beetje uit. Het is behoorlijk internationaal op de afdeling en opeens vind ik het niet meer zo erg dat ik op de middelbare school een klein beetje Duits en Frans heb gehad.

Vandaag ben ik alweer een maand in Spanje. Ik heb het ontzettend naar mijn zin op de IC. Het is een wereld van verschil vergeleken met de eerste dagen. De collega's staan voor mij open, maar vragen mij andersom ook veel dingen. Klein detail is dat ik de vragen wel in het Spaans moet stellen, want, aldus de supervisor van de afdeling: 'jij wilt stage lopen in Spanje, dan moet je ook proberen met ons in het Spaans te communiceren, Lisanne.' Eerst vond ik vooral die opmerking even slikken, maar elke dag leer ik bij, ze willen me het allemaal leren, en dit is natuurlijk wel de manier dat ik het snelst leer. Jammer is soms wel dat ik het idee heb wanneer ze het me uitleggen ik soms wel wat informatie misloop. Rapportages zijn allemaal in het Spaans geschreven, en dat is echt moeilijk. Gelukkig bestaat Google én nogmaals dank voor de geleende woordenboeken van Iliana :-).

'S ochtends begint de dag met meelopen met de nachtdienst, die bij iedere patiënt een soort van korte overdracht van de nacht verteld (en dat gaat muy rápido). Daarna nemen we voor bloedonderzoek bij elke patiënt bloed af en verwerken we de bloeduitslagen in de dossiers. Vervolgens dienen we medicatie toe via infuus (inclusief druppelsnelheid berekenen, de infuussystemen zijn nog niet zo up-to-date als in Nederland). Daarna is er tijd voor verpleegtechnische handelingen als (geïnfecteerde/operatie) wonden verzorgen waarbij wanneer het verband verwijderd wordt ik mijn 'wooooow' en grote ogen écht in moet houden. Vaak is er daarna even tijd om uit te zoeken wat de patiënten nou precies hebben dat ze op de IC liggen. Gelukkig begin ik nu wel ziektebeelden en 'treatments' te herkennen en komt dat beetje verpleegkundig redeneren ook wel op gang. Er liggen veel hartpatiënten op de IC en dat vind ik heel interessant, en wat leuk is is dat er een Nederlandse cardioloog is met wie ik 's middags een uurtje mee mag lopen en heel veel leer. Ik mag meekijken met bijvoorbeeld cardioversies d.m.v. een elektrische shock, assisteren bij echocardiogrammen.. De cardioloog legt me dan alles uit (en stelt mij ook vragen) waardoor ik echt veel leer en vaak vliegt de dag wel voorbij. Stage is echt super leerzaam dus.

En mi casa gaat het ook echt heel goed (ondanks dat m'n was al een paar keer verkleurd is en eten een klein beetje soms aanbrandt). We doen veel activiteiten met alle estudiantes en we hebben echt een leuke groep. Een week geleden zijn we met alle estudiantes van de Costa Blanca naar Alicante geweest waar we een stadstour hebben gedaan en zijn we naar een beachclub geweest. Het was echt een hele leuke dag! Gisteren zijn we naar de Fonts d'Algar geweest, dat zijn watervallen waar je echt heel mooi kan zwemmen. Het was daar echt heel mooi, mooie bergen en het water was echt heel helder (maar wel een klein beetje koud ;-)). Daarna lekker gegeten bij Robins' Nest (café met Nederlandse eigenaren hier in Alfaz) en daar nog even blijven hangen. We hebben een gezellige groep hier in Alfaz en ik vermaak me zeker! De terugweg trouwens op de fiets de berg op van het ziekenhuis naar huis met 30 graden is niet echt altijd een pretje. Buiten dat om is het weer hier echt natuurlijk absoluut geen straf!!!


¡Hasta la proxima vez!





  • 20 September 2015 - 18:08

    Marjan :

    Wat een heerlijk verslag, het klinkt allemaal goed. Gezellige foto's! Zet' em op!
    Hartelijke groet uit donker Nederland. Juf

  • 20 September 2015 - 19:56

    Suzan:

    Gaaf om te lezen Lisanne! Erg leuk dat je zoveel mag zien in het ziekenhuis!

  • 20 September 2015 - 20:50

    Ben:

    leuk om te lezen Liesje!

  • 20 September 2015 - 22:49

    Gisela:

    Hoi,
    heb je naar je zin in daar .
    wil je graag volgen

    gr gisela

  • 20 September 2015 - 23:29

    Arno Groen:

    Ha Lisanne!

    Leuk om je belevenissen te lezen!
    Dat fietsen tegen een berg op, dat moet toch een makkie voor je zijn......daar hebben we toch op getraind

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

'Wie er geïnteresseerd is in een buitenlandse stage mag een motivatiebrief sturen naar Marjan'. Dezelfde dag verstuurde ik de brief. De week daarna een gesprek. Groen licht. En nu zit ik op mijn balkon in Spanje! Ik loop een half jaar stage in het Hospital Clinica te Benidorm (HCB) op verschilende afdelingen. In totaal loop ik 634 uur stage. Hospital Clinica Benidorm is een (privé)kliniek. Ongeveer 10% van de patiënten komt uit Spanje, 90% uit landen als Noorwegen, Schotland, Engeland, Duitsland, Zwitserland, Nederland etc. Bijna alle collega's spreken Spaans en een klein woordje Engels. In mijn blog zal ik mijn ervaringen delen die ik hier opdoe :-).

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 5689

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 25 Januari 2016

Ziekenhuisstage in Spanje

Landen bezocht: