A mí me gusta aquí! - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Lisanne Buurman - WaarBenJij.nu A mí me gusta aquí! - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Lisanne Buurman - WaarBenJij.nu

A mí me gusta aquí!

Door: Lisanne Buurman

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

08 Oktober 2015 | Spanje, l'Alfàs del Pi

Woensdagochtend, 08:15 uur, IC. Jesus (collega) liet mij alleen op pad liet gaan om bloed af te nemen bij patiënten (waar elke ochtend mee wordt begonnen). Ik voelde me blij en ging bij de eerste box naar binnen. John from Scotland. John had een hartinfarct gehad en was er slecht aan toe, maar na twee dagen coma en 5 dagen aansterken was vandaag zijn laatste dag op de IC en zou hij naar de verpleegafdeling gaan. Ik doe hem een stuwband om zijn arm, koppel de eerste spuit aan het infuus en draai het infuuskraantje open. Ondertussen zei hij me: 'I'm so glad that He's still watching over me, in bad and in good times..' Enthousiast begon ik mee te praten, want ik kan zo goed twee dingen tegelijk. Eerste spuit zat vol dus ik koppel hem af. Terwijl ik mijn tweede spuit wil pakken zie ik dat het nog verpakt zit. Perfecte combi, met handschoenen een verpakking open peuteren. Ondertussen luister ik aandachtig naar zijn verhaal, maar halverwege stopt hij. 'Eeeeh, is everything allright overhere?' Ik draai me om. 'Where?' Oeps. Bed onder het bloed. Uniformjasje onder het bloed. Heel. Veel. Bloed. Want anders vergeet je even het infuuskraantje dicht te draaien.. Ik kreeg het best een beetje warm.

Gelukkig lachtte Jesus me uit. Ik had nogal een rood kleurtje, zei hij. Hij vertelde me nuchter dat ik nu nooit meer vergeet het infuuskraantje dicht te draaien en daar heeft hij wel een punt mee. Ik mocht het bed alleen niet verschonen want daar hadden we schoonmaaksters voor. O ja....

Ik zie en leer hier echt ontzettend veel. Zoveel verschillende (en complexe) ziektebeelden en dat vind ik heel interessant. Soms ook wel heftig. Want het is niet leuk om te assisteren bij het beeïndigen van een beademing omdat er al voor twee weken geen hersenactiviteit te zien is en er geen verbetering komt, ook al is meneer 83. Of om een meisje te zien die (gegeneraliseerde) epileptische aanvallen (status epilepticus) heeft na het nemen van 'verkeerde' drugs. Ik vergeet dat soort dingen nooit meer in mijn hele leven denk ik, het zet me aan het denken.

Dat neemt niet weg dat ik ook heel veel mooie dingen zie!! Het verbaast me hoe snel mensen kunnen opknappen na heftige infecties of operaties met de juiste medicatie en het juiste beleid. Misschien klinkt het logisch maar dat zijn dingen die mij opvallen. We mogen echt blij zijn met de kwalitatief hoge zorg die ons hier gegeven is vind ik.

Spaans gaat gelukkig ook steeds een beetje beter en daar ben ik best blij mee want dat waarderen ze hier zeer. Ik moet er echt m'n best voor doen en Spaans blijft ook wel echt lastig maar ze staan open voor me om het me te leren (gelukkig!!).

In onze vrije tijd doen we veel leuke dingen. Wat trouwens heel leuk is hier in Alfaz is dat ze op zaterdag en zondagavond de straat afsluiten en de tafels dekken op straat vanuit de restaurants, waar heel Alfaz dan gaat eten (inclusief ons natuurlijk). We zijn laatst naar Aqualandia geweest (waterpark) of doen een bommetje in het zwembad na werktijd.. Ik verveel me niet :-). Dit weekend komen m'n vader en Geke op bezoek en willen we o.a. naar Guadalest gaan, een oud dorpje in de bergen hier dichtbij wat heel mooi schijnt te zijn dus dat belooft veel goeds. Ik kijk er naar uit!!

¡Hasta luego!

  • 08 Oktober 2015 - 19:38

    Suzan:

    Super gaaf om te lezen Lisanne!

  • 08 Oktober 2015 - 20:16

    Mamaaa:

    Wat mooi geschreven weer lieve Lies! Een topper ben je!

  • 08 Oktober 2015 - 21:53

    Bruidspaar Groen:

    Goed bezig Lisanne! De la mano Amigos!

  • 08 Oktober 2015 - 23:26

    Marjan DJ:

    Lisanne wat een mooi verhaal. Zit hier een beetje stil te zijn. Ik heken veel, ben blij dat je er zo over kan vertellen. Succes weer!

  • 09 Oktober 2015 - 10:29

    Aukje :

    Leuk verhaal Lisanne! Goed bezig hoor ;) succes nog daar!

  • 13 Oktober 2015 - 15:07

    Erica Harink:

    Wat ontzettend leuk om te lezen! Fijn dat je het naar je zin hebt daar. Succes en nog veel plezier van al je avonturen! De tijd vliegt daar vast!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

'Wie er geïnteresseerd is in een buitenlandse stage mag een motivatiebrief sturen naar Marjan'. Dezelfde dag verstuurde ik de brief. De week daarna een gesprek. Groen licht. En nu zit ik op mijn balkon in Spanje! Ik loop een half jaar stage in het Hospital Clinica te Benidorm (HCB) op verschilende afdelingen. In totaal loop ik 634 uur stage. Hospital Clinica Benidorm is een (privé)kliniek. Ongeveer 10% van de patiënten komt uit Spanje, 90% uit landen als Noorwegen, Schotland, Engeland, Duitsland, Zwitserland, Nederland etc. Bijna alle collega's spreken Spaans en een klein woordje Engels. In mijn blog zal ik mijn ervaringen delen die ik hier opdoe :-).

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 5691

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 25 Januari 2016

Ziekenhuisstage in Spanje

Landen bezocht: